אודות

מאז ומתמיד כשהיה לי מה לומר עשיתי זאת בע"פ.

אני לא בנויה להיות סופרת [אני לא אוהבת לשחק במילים],

וגם לא עיתונאית [אין לי הכשרה], ולכן כשהתוודעתי  ל"בלוג"   ידעתי שפעם אשתמש בו בצורה פשוטה.

אני רוצה לספר על החויות שלי עם אלוהים, מאחר ואני מאמינה שהוא קיים, ושאכפת לו ממני.

אני  לא דתייה אבל גם חילונית לא,

אני לא שמאלנית אך גם לא מהימין.

אני לא  מחפשת רוחניות ולא  קבלה :

אני מתיימרת רק להכיר את אלוהים  בצורה אישית ,כילד שמזהה את האבא .

לא למדתי בחוגים ולא עברתי סדנאות  כדי להכיר את  אלוהים,

היחסים ביננו ניבנו לאורך השנים,  יום אחרי יום,  תוך קריאה בתנ"ך,

[כן, התנ"ך שלומדים בבית הספר, ולא מבינים בו כלום, זה שמקבלים בצבא ושוכחים במגרה],

מאחר ואני חושבת ששם נמצאים אוצרות אלוהים.

בבלוג זה, אני רוצה  להביא טעימה מהנעימות של אלוהים כדי לפתוח את התאבון  גם  לכם,

כדי שתכירו  אותו גם אתם.

מאז שאני זוכרת את עצמי תמיד חיפשתי משמעות לחיים :

היה לי קשה להאמין שבאתי לעולם רק כדי להנות, או רק לעבוד,  ללמוד, להתחתן,  ללדת ילדים, וכל מה שעושים במסגרת המילה "חיים".

היה לי ברור שאני פה לעוד משהו .

כמובן שחיפשתי כמו כולם בכל חור אפשרי משהו שימלא אותי,

אך תמיד חזרתי לאותה מסקנה: זה לא מספיק…

עד שיום אחד אבא שלי  נתן לי תנ"ך ואמר :  "שם תמצאי את התשובה."

כשהתחלתי לקרוא הרגשתי שחזרתי הביתה :

למצוא את אלוהים-זה מה שהיה חסר לי,  הוא זה שמילא אותי ברוחו, והוא לא איכזב אותי אפילו פעם אחת.

הבנתי  על מי דוד המלך שר בתהילים,  ואת מי משה שרת כל כך הרבה שנים,  הבנתי את הנביאים שקראו לחזור אליו,  ואת כל האנשים הפשוטים שחוו אותו יום אחר יום.

וזה רק על קצה המזלג. ….

30 תגובות על אודות

  1. templemount הגיב:

    אחלה בלוג. מעולם לא נתקלתי בבלוג שמדבר על אלהים בצורה כל כך נקיה.

    תרשי לי לשאול אותך, האם ביחסך אל התנ"ך אינך מצמצמת את אלהים רק לטקסט הכתוב, לספר. אם אלהים הוא אל חי, אז אולי הוא גם מצווה עלינו דברים גם באמצעות אפיקים אחרים?

    אהבתי

    • luisa1234 הגיב:

      שלום רב,אני שמחה מאוד שהדברים הכתובים מדברים אל ליבך. אשר לשאלתך, אני מצמצמת את המידע הבסיסי שלי על אלוהים רק על התנ"ך, בניגוד להלכה, תושב"ע, קבלה, חז"ל או כל פילוסופיה רוחנית אחרת, מאחר ויש לי את כל האמת הנחוצה על אלוהים ועולמו בתנ"ך עצמו. אני כן יכולה לקבל עזרה להתנהלותי פה בעולם מרופאים, אם אני חולה, או מאינסטלטור, אם הביוב סתום, או כל הצעה מקצועית אחרת. בנוסף, אני יכולה ל"קבל" חלום או "להרגיש בלב" אם לעשות משהו או לא. אני יכולה לקחת "אמת" כללית בתור חוק רלןןנטי כגון: הגרביטציה. אם השכנה תבוא ותומר לי שהיא הבינה פסוק מסוים בתנ"ך בצורה מסוימת, התואמת את הרוח של אלוהים עצמו, אקח זאת לתשומת ליבי כהנחיה נקודתית. אלוהים מדבר עימי, לפעמים, דרך כתובית בטלוויזיה, שמהדהדת בדיוק בזמן. לפעמים אני "שומעת" את הנכון לפעמים – את השקר. בדרך כלל כשאני כבר "אנטי" תיאוריה, זה אחרי בדיקה מעמיקה מול רוח אלוהים, שלא נתנה לי אישור. מקווה שעניתי לך. לואיזה.

      אהבתי

  2. geulahnow הגיב:

    אלוהים הוא אל חי וקיים שלא הפסיק אף פעם לדבר ולהדריך את ילדיו.

    שאדם מחפש ומשתוקק ליראת אלוהים, סימן הכר הוא שאלוהים מחפש אותו ואז, הוא מגלה לו.

    ספר הספרים, ספר התנ"ך הוא סיכום של אנשים שהשתוקקו לאלוהים ומשאלוהים הראה להם. זה איננו סוף הפסוק, אבל הוא ספר יחיד במינו שאין כדוגמתו. ולא לחינם הוא ניתן לעם ישראל עם שיש להם תפקיד להיום ממלכת כהנים וגוי קדוש.

    כמכירים את המציאות שהאמת נעדרת ודורשי ה' לא נמצא גם אצל אילו שציפינו אחרת מהם. אז אפשר להכיר איפה שאלוהים לא נמצא ומתוך זה לראות רעב פנימי גודל לשמוע דבר ה'. ומתוך הרעב ורצון אמתי אלוהים מתגלה לכל אחד ואחד מאיתנו.

    אהבתי

  3. צהלה הגיב:

    וואוו איזה יופי חשבתי שאני לבד יכולתי לאמץ את כל המילים שלך ב"אודות" והיה "מתלבש" בול. ולעניין; זו השנה השלישית ברציפות שאני קוראת את התורה ושנה שנייה שלי עם כל הנביאים והכתובים יהיה מעניין לעקוב אחר הבלוג שלך.
    כאמור, לא דתייה. לא חילונית. יהודייה. גאה. ואלוהים מאז שאני זוכרת את עצמי נמצא איתי במחשבה בהוויה

    אהבתי

  4. luisa1234 הגיב:

    שלום צהלה, כן נרבה, אמן!

    אהבתי

  5. luisa1234 הגיב:

    שלום יצחק, שאלתי את אלוהים פעם שיסביר לי מה הייתה מטרת המצוות, והבנתי שהוא רצה להראות לנו כמה אנחנו לא מסוגלים לקיים את המצוות בגלל לב האבן שבתוכנו. בגלל זה גם המצוות נכתבו על לוחות אבן, ואלוהים אף שבר אותן פעם אחת. רק כשרוח אלוהים הופכת את ליבנו ללב בשר אז אלוהים יכול לכתוב את תורתו בליבנו, ויש לה משמעות חיה, [ירמיהו לא':לג'-לד']. ברית סיני לא הוגדרה בפי אלוהים כברית עולם [בניגוד לברית עם נוח, הברית עם אברהם, ברית השבת, שהן בריתות עולם], אלא לרגע נתון, עובדה שדוד המלך אכל מלחם הקודש שהיה מיועד רק לכוהן, כשברח משאול, ועובדה שבית המקדש נהרס וחלק גדול מהמצוות אי אפשר לקיים בפועל. אלוהים לא מינה עוזרים רבניים כדי לעשות אינטרפרטציה על חוקיו. הנה בקצרה, כי אין לי מקום כאן, כול טוב, לו.

    אהבתי

  6. יצחק הגיב:

    כל ברית רוחנית היא נצחית, ובייחוד כאשר לא מבטלים אותה.
    אלהים מעולם לא אמר לנו שברית סיני מבוטלת, אז למה להניח שהיא לא נצחית.
    היעוד של עם ישראל בברית סיני הוא ייעוד עתידי שיתגשם באופן מלא רק באחרית הימים.
    התורה מעידה בפנינו שיהיו תקופות שבאמת נהיה מוגבלים מאד ביכולת שלנו לקיים את מצוות ה', אך תוקפם מעולם לא בוטל.
    המציאות כיום, ובייחוד הקושי הרב להבין באמת מה הם המצוות מעיד על כך שאלהים הרחיק את התורה מאתנו, וזה נראה לי גם מסר כלפי היחס שלנו לתורה. אבל דווקא ההרחקה הזו והשאיפה שלנו בכל זאת לשמוע בקולו ולשמור את מצוותיו, היא זו שעשויה להחזיר אותנו לתורתו האמיתית.

    אהבתי

    • גִלַלְיָה הגיב:

      שלום יצחק, אני מרגיש לדייק על נקודה שאתה מעלה:

      א. הבריתות המוגדרות בתנ"ך כנצחיות מקבלות את התאור "ברית עולם" (הברית עם נח או הברית עם אברהם…).
      הביטוי "ברית עולם" אינו מופיע כלל בקשר לברית סיני. מלבד לחוקים השייכים לברית הכהונה ולברית שבת שמתערבות בכמה הביטים של ברית סיני.

      ב. אלוהים כן אומר מפי ירמיהו הנביא שיבטל את ברית סיני (זה פרוש הביטוי לֹא כַבְּרִית) לטובת ברית חדשה (שיכרות גם אתנו ולא עם עם אחר כפי שהנוצרים טוענים בחוצפה):

      הִִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם-יְהוָה; וְכָרַתִּי, אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה–בְּרִית חֲדָשָׁה. לֹא כַבְּרִית, אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם, בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם, לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם… (ירמיה לא ל-לא)

      ג. צריך להבדיל בין ברית לתורה. אלוהים משנה את הברית הנושאת את התורה, אבל לא את התורה עצמה.
      בברית סיני התורה הייתה כתובה על לוחות אבן כדי להזכיר לנו שליבנו לב אבן. זאת הסיבה שלב זה אינו מסוגל לשמור באמת את דרישות קדושת ה'. זאת הוכחנו פעם אחר פעם ודור אחר דור בהפרתנו את ברית סיני (המשך הציטוט):

      … אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם–נְאֻם-יְהוָה. (ירמיהו לא לא)

      בברית שאלוהים מכין, תורתו תחוקק הפעם על ליבנו המחודש שיהיה לב בשר:

      כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם, נְאֻם-יְהוָה, נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם, וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה; וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים, וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם. (ירמיהו לא לב)

      ד. ולבסוף, צריך להבדיל גם בין ברית סיני האלוהית לבין הלכת הרבנים האנושית והגלותית. אלוהים מוציא אותנו מכול גלויות, פיזיות וגם רוחניות.

      אהבתי

  7. templemount הגיב:

    גלליה:
    בחנתי שוב את הדברים וזה מה שאני רואה ושומע:
    קודם כל המושג ברית עולם מופיע בעוד מקומות:
    בברית השבת (שמות לא 16)
    לחם הפנים במשכן (ויקרא כד8)
    ישעיה מתחייס לברית הקיימת בין עם ישראל לה' כברית עולם ומלין על כך שעברו עליה (כד 5)

    נראה שהביטוי ברית עולם מבטא ברית חזקה יותר ולא ברית חלופית. היו הרבה מעמדות של חידוש הברית ותמיד מדובר בחיזוק הברית הקיימת ולא אחד שבאה תחת זו שהיתה קודם לכן. זה כמו בזוגיות, שאחרי כל משבר, אחרי שמתמודדים באופן הראוי ולא מחזיקים דברים פנימה ומכסים אותם, אז הקשר בין בני הזוג הרבה יותר איתן, והמשבר בעצם הוליד עוד בסיס איתן יותר לקשר.

    בברית בסיני נאמר לעם ישראל שאם ישמעו בקול ה' וישמרו את בריתו הם יהיו עם סגלה וממלכת כהנים וגוי קדוש.
    העם הסכים לדבר הזה.
    זו הברית בעצם, ועשרת הדברים הם רק חלק מהברית. במעמד זה עדיין לא נתנו החוקים והמשפטים.
    יותר מאוחר משה עולה שוב להר ומקבל את המשפטים של ספר הברית.
    יותר מאוחר במקומות שונים ובעיקר בספר דברים נאמר שהחוקים והמשפטים מיועדים לארץ שה' נותן לנו. כלומר, המצוות רלוונטיות רק לעם שיושב בארץ וקיומם הוא שיאפשר לנו לרשת ולהחזיק בארץ.
    אגב, הרמב"ן כבר העיר על זה שמצוות אינם חלות בחו"ל, וכל העניין של לשמור מצוות בחו"ל הוא כדי שהם לא ישתכחו.
    בכל זאת משה אומר לנו (דברים ד: א-יא) שאל לנו לשכוח את הדברים שה' השמיע אותנו בהר חורב לדורתינו, כל עוד אנחנו חיים על האדמה. כלומר, זהו מעמד מכונן עם משמעות נצחית.
    לעומת זאת, לאחר מכן משה אומר שאותו ה' לימוד חוקים ומשפטים לעשות אותם בארץ אשר עם ישראל נכנס אליה.

    בדברי הנבואה של משה על אחרית הימים שאחר שנפר את הברית ונגלה מן הארץ ואז נשוב אל ה':
    "ואתה תשוב ושמעת בקול ה' ועשית את כל המצותיו אשר אנכי מצוך היום"
    פעמים רבות שמירת המצוות מופיע לאחר הביטוי לשמוע בקול ה'. לכן אני מתלבט האם זהו שלב מקדים הוא פעולה מקבילה. האם שמיעה בקול ה' כוונתה היא לחדר את הקשר החי איתו ואז גם נדע כיצד לקיים את מצוותיו, או שבאמת צריך ללכת חזרה אל המצוות על פי הספר שנאמר: כי תשמע בקול ה' אלהיך לשמר מצוותיו וחקתיו הכתובה בספר התורה הזה כי תשוב אל ה' בכל לבבך ובכל נפשך.

    אהבתי

    • גִלַלְיָה הגיב:

      שלום יצחק,
      משולבות לברית סיני שתי בריתות עולם, אך נפרדות ממנה: ברית השבת, שאתה מצטט (שמות לא טז) וברית עולם עם אהרון (שמות מ יג-טו, במדבר יח ח-יט), הנקראת גם ברית כהונת עולם (במדבר כה יב-יג) וגם ברית עם לוי (דברים לג ט, מלאכי ב ד-ה, ח).
      "ישעיה מתחייס לברית הקיימת … כברית עולם … (כד 5)".
      נכון, אבל לא כתוב שברית עולם זה היא ברית סיני. ברית סיני היתה כלי להגשמת ברית העולם עם האבות שהיא המטרה:
      וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם (ברית סיני) וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ (הברית עם אברהם והאבות). (דברים ז יב)
      "בברית בסיני נאמר לעם ישראל שאם ישמעו בקול ה' וישמרו את בריתו הם יהיו עם סגלה וממלכת כהנים וגוי קדוש."
      נכון, אם מקיימים ברית סיני, אז מתגשמת הברית עם אברהם. אם לא, היא ממתינה ואנחנו ממתינים בחושך הגלות. כפי שאתה אומר בצדק "החוקים והמשפטים מיועדים לארץ שה' נותן לנו. כלומר, המצוות רלוונטיות רק לעם שיושב בארץ וקיומם הוא שיאפשר לנו לרשת ולהחזיק בארץ."
      במילים קצרות, עשרת הדברים הם עיקר התורה, כלומר עיקר רצונו של ה' לבני אדם, החל בעמו. חקוקים על לוחות אבן ושמורים בתוך ארון הברית, הם מהווים ברית סיני. חקוקים על ליבנו המחודש, הם מהווים את המטרה האולטימטיבית של אלוהים – לשחזר בנו את טבעו המקורי, את צלם אלוהים. לב חדש הוא כולו תורה, לא צריך להתאמץ לקיימה, ואלוהים בעצמו פועל בו:
      וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן-הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל-הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל-אַדְמַתְכֶם. וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל-גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם. וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת-לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר. וְאֶת-רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר-בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם. (יחזקאל לו כד-כז)
      זה אמור לקרות בדורנו, אחרי תקופת הגלות וזה אכן, תודה לאל, התחיל!

      אהבתי

    • גִלַלְיָה הגיב:

      שלום templemount, כתבתי תשובה אליך ב-5.11, אבל היא מיועדת בטעות ליצחק. סליחה! הנושא בכול זאת לא אישי, הוא מיועד לכולם.
      בהצלחה בחיפושך. רצון הלב קודם לידע. אלוהים יגרום לך למצוא אותו.

      אהבתי

  8. templemount הגיב:

    שאלות לבעלת הבלוג ולגלליה:

    1. האם הברית החדשה כבר החלה?
    2. האם הברית בלב הבשר היא סובייקטיבית לכל אחד או שיש חוקים ומשפטים ברורים לכולם, ואם כן , מה הם?
    3. האם זה שישנה ברית חדשה אומר שמצוות כמו אכילת מצות בפסח, ברית מילה, המנעות ממאכלות טמאים, צצית וכד' אינם תקפים יותר?

    אהבתי

  9. luisa1234 הגיב:

    ל templemount שלום רב, אתה מזכיר לי את הפסוק יג' במשלי א': "כול הון יקר נמצא, נמלא בתינו שלל". הון הוא לכספת לא לנשמה. הנשמה שלך צריכה את אלוהים חי: אתה יכול לפנות אליו ולבקש ממנו להראות את עצמו אליך, כדי שתדע על מי אתה מדבר, לא?
    זה כאילו שאתה נמצא בבית העולה בלהבות ובמקום לצאת משם אתה מנסה להבין מה היו חוקי הבית, קודם צא לחוף מבטחים אח"כ ניזכר מה היו החוקים. בהצלחה! לו.

    אהבתי

  10. templemount הגיב:

    אני מבקר בחוף הזה מידי פעם, אבל זה ללא עם ישראל?
    ואם כל העם ילך ל"חוף המבטחים" אז לא יהיה עם ישראל, בגלל שהעם צריך להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש.
    העם צריך לשמש כחברה למופת וכמדינה שאלהים חי עומד במרכזה והכל מכוון אליו. אני יודע כיצד לשים את אלהים במרכז באופן פרטי, אבל ברמה החברתית – פוליטית עדיין לא מצאתי את הדרך.

    אהבתי

  11. אבנר הגיב:

    היי,
    אם לא רוחו של אלוהים היא המחברת בינינו איך נוכל להתחבר ? – איך העם מסוגל לשמש כחברה למופת וכמדינה שאלהים חי עומד במרכזה והכל מכוון אליו,בהנתן מציאות שאנחנו כיחידים לא מכירים את אלוהים באופן חי בתוכנו ? רוח אלוהים חייבת לחיות בתוכנו ולפעם בנו על מנת שנוכל ליצור קשר אמיתי זה עם זה ,ורק אחכ,נוכל לתת לה ורק לה… להראות לנו את תפקידנו ויעודנו כעם .

    אהבתי

  12. אבי ו. הגיב:

    templemount אתה כותב שהעם "צריך" והלא כולם מכירים היטיב שמקום שיש שתי יהודים יש שלושה דיעות !? על זה הנביאים התנבאו להתחברות מחדש לאלוהים וששתי חלקי העם יתחברו שוב. כי ללא הנסים האילו ה"צריך" ישאר ללא מענה.

    אהבתי

  13. templemount הגיב:

    luisa:
    א) הבית לא עולה בלהבות, אלא עלה בלהבות. ועכשיו אני רוצה לבנות אותו מחדש, ולכן אני מחפש את הדרך לעשות זאת. לכן צריך להכיר את החוקים הישנים ולברור מהם מה הוא הערך העקרוני הנצחי מול ההלכה הנכונה לאז.
    ב) יש לי הזדהות איתך בעניין הקשר החי לאלהים, אבל מבחינתי זה לא חייב להיות קשור לתנ"ך. אם כבר עוסקים בתנ"ך אז רצוי לעסוק בנושא שהתנ"ך הכי מתמקד בו והוא התורה שנתן אלהים לעם שבחר בו.
    ג) עדיין לא הבנתי האם את מקיימת מצוות כלשהם. האם את אוכל מצות בפסח? האם לדעתך יש לבצע ברית מילה?

    אהבתי

  14. luisa1234 הגיב:

    templemount יקר,
    א] ירמיהו לא': לא' – לד'. הנה היחס מוסבר בפירוש. אלוהים הוציאנו ממצרים, נתן לנו חוקים שהפרנו, הברית החדשה תיכתב בלב, התורה תחיה בלב, כולם יכירוה, אלוהים יהיה לנו לאלוהים, אנחנו נהיה לו לעם, אלוהים יסלח לכול עוונותינו: בתכלס זה אומר שכול יום אני מבקשת מאלוהים להיות מסוגלת לאהוב אותו בכול ליבי ומאודי, ואת רעיי גם כן, ואני מודה לו על שהוא סולח לעוונותיי, המודעים והלא מודעים.
    ב] בתנ"ך מסופר על בריאת העולם, על מי הוא אלוהים, מי הוא השטן ששיבש את תוכניותיו של אלוהים ואיך אלוהים תיקן זאת, מסופר על הטבע האנושי שנדבק אלינו אחרי הנפילה מגן עדן, ועל הטבע האמית, שהיה לנו בגן עדן ושאלוהים רוצה להחזיר לנו, מסופר על המשמעות של החיים ומהו המוות הפיזי והרוחני, מסופר על הקרבות הבלתי פוסקים בין שני העולמות של אלוהים והאנושי, שמתחוללים בליבנו, וכו" וכו". דרך קריאת התנ"ך אני מכירה את אלוהים, וכך נקשרת אליו. נכון שהקשר יכול להתבטא גם דרך סממנים אחרים, בלב ובמציאות.
    ג] תהילים יט':ח' – יג': מי אני שאגע בחוקי אלוהים, אני מבקשת כמו דוד, שאלוהים יעזור לי להבינם ולישמם,דרך הלב,[לפי הברית החדשה שמוסברת בירמיהו] ולא דרך הבשר [לפי ברית סיני].
    ד[ שאלתי את אלוהים מה הכי חשוב בשבילך, היום: לדעת שאתה הילד של אלוהים, שאתה יכול להתקרב אליו ללא פחד וחשש, לקרוא לו בשם אבא ולא האדון המאיים: אתה לא עבד אתה בן. רוח אלוהים תעיד זאת בליבך.
    כול טוב, לו.

    אהבתי

  15. templemount הגיב:

    luisa:
    פרט לספר איוב, שמייצג ספרות חכמה שנכתבה בימי הבית השני, השטן הוא לא דמות מרכזית , ואינו דמות בכלל, אלא תיאור גורמים שאלהים שם בפנינו, שגורמים לנו לסטות מן הדרך שבה אנו הולכים. כך, שגורם משטין יכול להיות אף משהו חיובי, אם אנחנו הולכים בדרך שלילית. כך למשל, בסיפור של בלעם.

    רק בספרות הנוצרית שהתערבבו בה הלכי רוח זרים לתנ"ך שמקורם בפרס ובמיתולוגיה ההלניסטית, השטן הוא דמות בפניה עצמה שנלחמת נגד אלהים.

    ההבטחה לברית חדשה וחקיקת תורת ה' על ליבנו אינה סותרת את העובדה שמדובר באותם חוקים ומשפטים מברית סיני שנצטוונו לקיים אותם בארץ. אלא במקום לקיים אותם מיראה או מתוך רצון לקבל פרס, נקיים אותם מתוך הבנה והזדהות מלאה עם הרעיון שעומד מאחריהם.

    הקשר והחזון שאת מתארת הוא קשר פרטי, ואני חוזר ואומר לשם כך לא צריך תנ"ך. התנ"ך מדבר אמנם על קשר פרטי עם אלהים, אבל הוא מתוך הקשר ומשמעות של הקשר של העם עם האלהים.

    החזון של אחרית הימים לא מדבר על אוסף של פרטים שיש להם קשר חי עם האלהים, אלא על אומה ואנושות אחת מאוחדת שיש להם קשר חי עם אלהים. לשם כך צריך חוקי מדינה שנובעים מתוך הקשר החי עם אלהים. זה לא יכול להיות משהו סובייקטיבי, ככל שהוא יהיה מחובר לאלהים. זאת מפני שאותו חיבור נעשה רק מנקודת מבט יחידה ולא זו הכוללת.

    עדיין לא ענית לי על השאלה ששאלתי אותך כבר פעמים. האם את מקיימת מצוות מסוימות מברית סיני? האם את אוכלת מצות בחג המצות ונמנעת מאכילת חמץ? האם את בעד ברית מילה?
    זה מאד קל לכתוב לכתוב רעיונות גדולים, אבל אם הדבר לא יכול לבוא לידי ביטוי בפרטים הקטנים שקשורים למציאות אלא רק דברים בעלמא.

    אהבתי

  16. אבי ו. הגיב:

    תערבבו בה הלכי רוח זרים לתנ"ך שמקורם בפרס כדוגמת התלמוד הבבלי ומדרשים הנלווים אילו !

    צריכים לחזור לספר ולעיין בתנ"ך מחדש. בפרק הראשון מופיע הנחש. ובשביל מה ? למה הוא בא להבדיל בן אדם ואלוהים ?

    ובמיוחד לצריכים להתפלל לאלוהים שיתר ראיה ממנו נקיה מכל משלמדנו ולהכיר וללמוד תורתו.

    אהבתי

  17. מרגנית הגיב:

    שלום לך,
    templemount
    על אברהם אמר אלוהים "עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורותי " (בראשית כ"ו 5). תורת אלוהים מצוותיו חוקותיו הם אמת אלוהית הם הטבע האלוהי. התורה שאברהם חי וקיים ,עשרת הדברים -לב ליבה של ברית סני- ולב הבשר שאלוהים רוצה לתת לנו היום הם במהותם אותה תורה (כמו שגלליה ציין, בתגובותיו )
    אברהם שמע ונענה לקריאה האלוהית "לך לך מארצך … כלומר עזוב פיזית את ארצך מולדתך לארץ בלתי נודעת שאלוהים יראה לך , ובמשמעות הפנימית לך לך, לתוכך עזוב את עברך, כול מה שאתה מכיר, מבין, יודע ,חי מסביבתך מהוריך מהחברה בה חיית עד היום מחייך הקודמים ובוא אל מקום פנימי חדש שאלוהים יראה לך. …… . וילך אברם….." (בראשית י"ב 1-4)
    זו התנועה שאלוהים מבקש מאיתנו היום על מנת להתקרב אליו לבוא אל היכל קודשו ולקבל את תורתו כתובה על לוח ליבנו.

    אהבתי

  18. luisa1234 הגיב:

    ל templemount היקר,
    לקחתי את הזמן כדי להתפלל לאלוהים, כי הרי לא סתם אתה מבקש תשובה. קיבלתי בפרוש מרוח אלוהים לענות לך בצורה הזאת: בירמיהו פרק לה' פסוק ב' הוא נקרא להכניס את הרכבים לבית ה' ולהשקותם יין, דבר שלא התקבל על דעתם, מפני שכך ציוה אביהם, ועוד כמה איסורים שמפורטים בהמשך, כי הם באמת חשבו שכך יוושעו. כך אלוהים רואה אותך: בפסוק יד' אלוהים אומר להם במפורש שהם מסכימים לציית לאבותיהם אז אדרבא הם צריכים לזהות את רצון אלוהים החי, ולשמוע לקול הרוח. בפסוק טו' אלוהים מעמיק את טענתו לרכבים: הוא שלח להם את עבדיו כדי לדחוק בהם לזהות את קריאתו הישירה להם, ולא רק את מצות אביהם. כך גם אתה, אלוהים מציע לך פה לעבור חוויה חיה ברוחו, לשמוע מה הוא רוצה לומר לך, ואתה עונה לו שאינך יכול, כי מה יהיה עם כול הידע שקיבלת מבני אדם. אבל אלוהים לא מתייאש: הוא רוצה לתת לך לחוות את האמת ברוחו, בלי תיווך. שיהיה זה יום של נס! אמן!

    אהבתי

    • templemount הגיב:

      עדיין את מתחמקת מהשאלות שלי ולא ממש מקשיבה לתוכן הדברים שלי. אם היית מקשיבה אליהם לא היית כותבת לי שוב ושוב טענות שאמרתי לך שאני מסכים איתם. יש לי קשר חי עם אלהים, והוא מדריך אותי יום ביומו כבר במשך שנים. ההדרכה הזו אינה בהכרח קשורה למצוות של ברית סיני. יש לי מצוות פרטיות משלי, ויש גם סימנים ומסרים שאני מקבל ממנו שנוגעים לכלל עם ישראל. ושוב, ונראה שהקשר הזה דומה למה שאת מתארת.
      לא רק זה, אני גם בשנים האחרונות טוען טענה דומה שההצמדות למסורת האבות והחוקים שהם קיבלו או חשבו שהם קיבלו, חוסמת מאתנו את הקשר החי עם אלהים.

      עם זאת, מעולם לא זיהיתי רצון מצד האלהים שננטוש את ברית סיני. הרושם שלי הוא שהמסר הוא שלא נתמקד בה, אלא נתמקד בחידוש הקשר החי איתו.

      בכל מה שקשור לברית סיני, המסרים שאני מקבל ממנו הוא שפרטי ההלכות אינם חשובים בשלב זה. בכוונה הם מוסתרים כדי שלא נתמקד בהם. כל אחד שמקיים את המצוות שניתן לקיים היום ועושה זאת בכוונה לקיים את רצון האלהים, מצוותו מתקבלת.

      לי אישית חשוב לקיים את המצוות לפי העקרון המקורי שלהם שאותו אני מזהה מקריאה בין שורות התורה. ה' עוזר לי להבין את האופן לקיים אותם היום, ואם יש לי טעויות הוא מראה לי אותם ומנחה אותי אל הדרך הנכונה.

      לסיכומו של דבר, את צריכה להבין שאין סתירה בין ברית סיני לקשר חי עם אלהים.

      אהבתי

  19. ayelethashar הגיב:

    שלום templmount

    עולה בדעתך שלואיזה מקשיבה אבל לא עונה את מה שאתה מצפה לו , אלא את התשובה שאתה אמור לשמוע?

    אם לא תהיה עסוק בתשובה שאתה רוצה לשמוע ותבקש לשמוע מאלוהים מה בעצם לואיזה מוסרת לך? אולי תגלה שיש משהוא חדש שלא שמעת עדין, לא ראית , לא חווית, לא נימצא במאגר הידע שלך, ולא במאמץ השיכלי להבין.

    גם אם יש לנו קשר חי עם אלוהים לפעמים הוא מעביר לנו מסר דרך אדם אחר, ברב רחמיו ובטובו הגדול, הוא רוצה לקדם אותנו אליו, לקלף אותנו מהמיותר ולתת לנו מרוחו במהרה.

    שאל את אלוהים למה אתה לא מקבל תשובה ישירה לשאלותיך?

    מדוע אתה צריך לשמוע את הדברים בצורה זו?

    מה אלוהים רוצה להראות לך בנאמר לך?

    אבינו שבשמים מחכה עם כל התשובות. תפנה מקום בראש.

    אלהים יצליח איתך . רבקה

    אהבתי

  20. אבי ו. הגיב:

    הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהֹוָה וְכָרַתִּי אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה:
    לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם יְהֹוָה:
    כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם יְהֹוָה נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל לִבָּם אֶכְתֲּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ לִי לְעָם:
    וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת יְהֹוָה כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם נְאֻם יְהֹוָה כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר עוֹד:

    אהבתי

  21. templemount הגיב:

    אבי:
    המונח ברית מתכוון להסכם לשמור את החוקים אבל לא לחוקים עצמם. הברית נועדה לעגן את הרצון ההדדי בין שני הצדדים לקיים מערכת יחסים מסויימת. מערכת יחסים זו יכולה אף להתקיים ללא הברית, אך הברית הופכת את התנאים והאופן של החיבור למשהו מחייב.
    לכן, הברית החדשה לא באה להחליף את החוקים הישנים, אלא את אופן המחויבות אליהם. כלומר, החיבור של האנשים לאותה תורה יהיה מתוך האהבה – מתוך בינת הלב, ולא מתוך יראה.

    מכל מקום, הנבואה הזו עדיין לא התגשמה, כך שעדיין יש תוקף מסויים לברית הישנה.

    ayelethashacahr-רבקה:
    פניתי ללואיזה לא לאלהים במטרה לנסות להבין את דבריה. אם אין ברצונה לבאר לי את דבריה שתגיד זאת. אבל התשובות האבסטרקטיות שאינם מתייחסות באופן ענייני לשאלות שלי, נשמעות יותר כמו מנטרות של מישהו שאינו באמת רוצה לברר את האמת, וכל רצונו הוא רק להשמיע את דבריו באמצעות מנטרות חוזרות ונשנות, על מנת שכולם יחשבו כמוהו.
    אני מזהה את הדפוס שיח הזה בקלות מתוך נסיון רב עם דיונים עם אנשי דת מסוגים שונים (יהודים ולא יהודים). זהו דפוס שיח של אדם שחושב שהסתיים הבירור שלו ועכשיו נותר רק לשכנע אנשים לחשוב כמוהו.

    אהבתי

  22. luisa1234 הגיב:

    templemount.
    שלום קוראים לי מארק. אני עונה לך דרך הבלוג: עקבתי מרחוק אחר הדיון שלך עם לויזה והבנתי שהתאכזבת שהיא לא עונה לשאלות האם היא עושה המצוות או לא?
    בקשר לברית סיני,תרשה לי לצתת שני פסוקים מהתנ"ך. הראשון ויקרא ז':לז'-לח': "זאת התורה לעולה…אשר ציווה ה' את משה בהר סיני, ביום צוותו את בני ישראל"…
    והשני בספר ירמיה ז': כב': " כי לא דיברתי את אבותיכם ולא ציוויתים ביום הוציא אותם מארץ מצרים"…לכאורה אלוהים סותר את עצמו, אולי הוא שכח את מה שהוא כבר אמר בהר סיני?
    בעצם התשובה לשאלות שלך נמצאת בין היתר בפסוק של ירמיה ז': כג': "כי אם את הדבר הזה ציוויתי אותם לאמר שימעו בקולי והייתי לכם לאלוהים ואתם תהיו לי לעם. והלכתם בכל הדרך אשר אצווה אתכם", שאלוהים מעדיף שנשמע בקולו והוא יצווה לנו את הדרך.
    אלוהים לא רוצה שנעשה דברים כמו רובוט . רוב המצוות בדת שלנו באות מרבנים כמו שאמר ישעיה בפרק כט' פסוק יג: "ויהיה יראתם אותי מצוות אנשים מלומדה": רוב המצוות באות מבני אדם לא מאלוהים. מארק

    אהבתי

  23. luisa1234 הגיב:

    templemount היקר,
    אני עונה לך, ואענה עוד פעם: אני מתארת ברשומות מה הטעם של סלמון מעושן או קוויאר ואתה שואל אותי אם אני עדיין אוכלת כל יום גפילטעפיש גלותי. החיך שלך התרגל למאכל מסוים בלבד, כמו שקורא בילדות, אך אלוהים קורא לך להתבגר רוחנית ולטעום קצת גורמה טרי. אתה צריך לזהות באזן את המשמעות של מילותיו של אלוהים כפי שכתוב באיוב יב':יא': "הלא אזן מילין תבחן, וחך אוכל יטעם לו".
    הפסוק השני הוא באיוב יג':ח': "הפניו תישאון? אם לאל תריבון?": אתה עכשיו מתווכח עם אלוהים בעצם. אז למה לך? במילא הוא יחליט מה ישן בעיניו ומה חדש.
    החכמה היא שתוכל לזהות את תנועת הרוח החיה של אלוהים: אם היא הולכת למדבר – אתה אחריה, ואם היא חוזרת לירושלים – אתה בעיקבותיה, זה לא הזמן לשאול למה היא לא נשארת בגלות, כי תכניותיו של אלוהים מתקדמות.
    מקווה שהפעם נחה רוחך, ושיהיה לך שלום בלב. לו

    אהבתי

  24. ישראל הגיב:

    שלום רב לואיזה
    חיפשתי משהו על "אלהים" ו"פרטים קטנים" – נזכרתי בביטוי ורציתי למצוא את מקורו… והגעתי לבלוגך.
    גם לי יש יחסים קרובים איתו כבר שנים רבות וגם אני מוצא תשובות, ניחומים, הסברים ו"תירוצים" לעניינים רבים ומגוונים [בתנ"ך, כמו גם ב"מקומות אחרים" ושמחתי לקרוא את דברייך, תגובותייך לשאלות וקושיות מורכבות ופתלתלות [בעיקר בראשי השואלים].
    נעים לדעת שיש אנשים כמוך [וכמוני] בארץ, שמדברים עברית, אוהבים את אלוהנו וחשים בטחון בהמצאותו החיה בחיינו\הם יום יום ושעה שעה, תמיד.

    אני מאחל לך יושר, נאמנות ואהבה ביחסייך עם אנשים ואלהים ומקוה שתמשיכי לגלות גילויים חדשים ומשמחים, עד שלבבות כולנו יהיו "חדשים" וכל תורתו תהיה כתובה (באש!) על לב כל-אחד מאיתנו.

    בברכת "כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו"
    ובחיבה
    ישראל מירושלים

    אהבתי

כתיבת תגובה